Per Sævik på Verftskonferansen 2018.

Spansk tax-lease på Verftskonferansen

Tax-free-ordningen booster spansk skipsbygging. Klart konkurransevridende mener bransjeforeningen Norske Skipsverft.

Den spanske ordningen er de facto en 20 prosent rabatt på byggeprisen og er en konkurransevrider i spansk industri sin favør. Blant taperne er norsk verftsindustri og dermed sysselsettingen i distriktsnorge.

Reder og verftseier Per Sævik gikk i rette med ordningen på årets Verftskonferanse i Ålesund denne uken, men han kan likevel ikke tillate seg ikke å benytte seg av den muligheten ordningen gir. Derfor plasserer Havila Kystruten to nybyggingsprosjekter nettopp i det spanske tax-lease regimet. Med priser på ca. 1,2 mrd. kroner per skip vil det nærmest være en unnlatelsessynd ikke å høste av den spanske ordningen.

Som bransjeforening mener Norske Skipsverft at våre myndigheter og politikere bør ta inn over seg konsekvensene av tapt norsk verdiskaping i kjølvannet av det EU godkjente spanske tax-lease systemet. – Spansk bruttopris er tett opp til den norske, fastslår Per Sævik.

Trist da at smarte spanske ordninger slår beina under norsk sysselsetting, mener Norske Skipsverft.