Illustrasjon av det nye 42 meter designet til Oma Baatbyggeri A/S.

Oma sitt 540. nybygg, men det første elektriske fartøyet

Det tradisjonsrike skipsverftet Oma Baatbyggeri AS på Stord er anerkjent for sine hurtigbåter. Nå er kontrakt signert på verftets første elektriske fartøy, bnr. 540.

Det var den 28. november 2017 at kontrakten på bygging av en 42 meter lang elektrisk ferge ble offentliggjort. Bestiller er Boreal Transport Nord og fartøyet skal settes i drift på strekningen Kinsarvik-Utne fra 1. januar 2020. Overlevering er avtalt til desember 2019.

Oma 42M elektrisk ferge

Designet er Oma Baatbyggeri sitt eget og fremdriftskonseptet beskrives som plug-in hybrid elektrisk. Nybygget utrustes med batteripakker som lades fra det ordinære strømnettet og får installert et sett med diesel-generatorer som back-up system. Konfigurasjoen innebærer en vesentlig reduksjon i CO2 utslipp (92%) sammenlignet med ordinære dieseldrevne ferger.

Universell utforming kombinert med meget lavt støynivå og svært gode sjøegenskaper, ivaretar komforten for passasjerene. Det er videre lagt uvanlig godt tilrette for at passasjerer med funksjonshemninger skal kunne ferdes enklest mulig ombord.

Fergen får loa 42,00 meter med bredde 11,30 meter og blir bygget i aluminium. Pax.kapasiteten er oppgitt til 80 med 16 pbe (alternativt to semitrailere).

Verftsdirektør Gustav Oma sier i en kommentar at designet representerer et helt nytt fartøyskonsept skreddersydd opp mot nye miljøkrav. Kontrakten følger kun to måneder etter at Oma Baatbyggeri offentliggjorde avtale om bygging av et SWATH-fartøy for Offshore Windservice AS.