M/Tr. Antares» på sjøprøver. Foto: SIMEK/Oskar Osmundsen

«Antares» – tråler fra Simek

Simek AS har mangeårig erfaring med bygging av store og avanserte fiskebåter. M/Tr. «Antares» er verftets bnr. 132 og ble overlevert rederiet Antares Fishing Company Whalsay Ltd. onsdag den 7. desember 2016.

Dette er det første fiskefartøyet Simek har bygget siden levering av «Lunar Bow» i 2008. I 2017 følger levering av bnr. 134, en 55 meter lang kombinert line-/garnbåt til det norske rederiet Veidar AS i Ålesund og i 2018 leveres bnr. 135 som er en 82 meter lang fabrikktråler til selskapet Sealord på New Zealand.

M/Tr. «Antares» er en pelagisk tråler av ST-125 design og klasset i DNV GL med notasjonene +1A1, E0, Fishing Vessel.

Fremdriftsanlegget er et dieselelektrisk maskineri bestående bl.a. av en 12-syl. dieselmotor med ytelse 6600 kW koblet til et CCP propellanlegg med diam. 4000 mm, reduksjonsgir med PTO og én PTI på 1800 kW, samt flytende frekvensløsning.

Nybygget har en loa på 75,40 m, lengde pp på 67,20 m og største bredde 15,00 meter.

M/S "Brennsund" er bnr. 173 fra Moen Marin. Foto: Verftet

”Brennsund” – NabCat fra Moen Marin

Nybygget var utstilt på Aqua Nor messen i Trondheim og ble overlevert Folden Akva den 18. august 2017. Fartøyet er Moen Marin AS sitt byggenummer 173 og har typebetegnelsen NabCat 1499.

Moen Marin har opparbeidet seg et solid ry med sine ettskrogs servicefartøyer og katamaraner. Ombord i ”Brennsund” sørger to fremdriftsmotorer på til sammen 1000 hk og to sidepropellere for gode manøvreringsegenskaper. Fartøyet er utviklet for å håndtere en variert oppdragsmengde så som vask av nøter, ringer og fortøyninger, slepeoppdrag, fortøyningsarbeider, skifte av not og luseskjørt m.m.

Båten er velbygget med betydelig krankapasitet, omfattende elektronisk utstyr, helisolert maskinrom, helkledde innvendige rekker og helsveisede spant. Det er montert alarmsystemer for vanninntrenging og brann. NabCat 1499 er utrustet med to redningsflåter for seks personer.

Hoveddata er oppgitt til lengde 14,98 meter, bredde 10,00 meter med lugarkapasitet for fem personer. Kapasiteten for drivstoff er 6 m3 med lagertanker på 6 m3. Ferskvannstanken er på 3 m3.

«C-Warrior» levert fra Simek AS

Opprinnelig kontrahert av Fletcher Shipping ble PSVen, som er verftets byggenr. 133, i stedet overlevert til registrert eier 4K+3GP, for an behalf of Duh Boats 2 Partnership C.V.

Overlevering fant sted 24. juni 2015 med Galliano Marine Service L.L.C. som manager.

Fartøyet er langt på vei identisk med “C-Viking” som verftet leverte til Edison i 2012, og dette er altså skip nr. 2 av UT 755 LC fra Simek. Den nye eieren oppgraderte imidlertid skipet med FiFi I og Standby notasjoner.

M/S «C-WARRIOR» er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Fire fighter(I), Standby vessel, BIS, Clean, COMF(V-3), DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, HL(2.8), OILREC, SF. TMON. Hun fører Vanuatu flagg med Port Vila som hjemmehavn og har følgende hoveddata: Lengde o.a. 76,60 meter, lengde b.p.p.  68,20 meter og bredde 16,00 meter. Dødvekt er oppgitt til ca. 3225 tonn.

Fangsten blir pumpet ombord på styrbord side midtskips og lagres i ni RSW tanker.

«Don Ole» levert fra Fitjar Mek. Verksted

Snurperen «Don Ole» ble levert som byggenr. 37 fra Fitjar Mek. Verksted AS til Austral Group S.A.A. i Peru i desember 2015.

Fartøyet er designet av Heimli Ship Design og FMV i samarbeid med rederiet og har typebetegnelsen HFMV PS60 AUSTRAL. Da kontrakten ble inngått, ble det opplyst at fartøyet ville bli tilpasset peruvianske forhold og fiskerier. FMV hadde da arbeidet med prosjektet i ca. 2,5 år. Rederiet er majoritetseiet av Austevoll Seafood og er et fullintegrert fiskeriselskap med en egen flåte på 22 fartøyer og 11 fabrikker i Peru (fiskemel, fiskeolje, hermetiserte/emballerte produkter). Austevoll Seafood Group opererer p.t. 28 fiskefartøyer.

M/S «Don Ole» fører peruviansk flagg og har Callao som hjemstedshavn. Fartøyet er bygget til klasse i DNV GL ✠1A1, Fishing Vessel og har følgende hoveddata: Lengde o.a. 60,50 meter, lengde b.p.p. 55,35 meter og bredde 12,61 meter. Dødvekten er oppgitt til ca. 1500 tonn.

Dagens «Dr. Fridtjof Nansen» - nye «Kristine Bonnevie» - fotografert ved Båtbygg sitt anlegg på Raudeberg, før oppstart av skrogarbeidene. Foto: Båtbygg AS

«Dr. Fridtjof Nansen» ombygget ved Baatbygg AS

Båtbygg AS på Raudeberg har utført omfattende ombyggingsarbeider av de to forskningsskipene «Dr. Fridtjof Nansen» og «Johan Hjort». Oppdragsgiver er Havforskningsinstituttet.

Førstnevnte ombygges fra operasjon i tropiske farvann til å bli et fartøy for arktiske strøk. I tillegg er det avtalt en del variasjonsarbeider i forhold til opprinnelig kontrakt, bl.a. monteres DP, hekktruster fra Scana Propulsion, to vinsjer fra Z-Marine for hhv. kabel og wire, ny galge mellom tromlene og A-ramme på hekken. Noe innrednings- og stålarbeider tilkommer også.

Etter ombygging ble skipet omdøpt til M/S «Kristine Bonnevie».

M/S «Johan Hjort» er ventet til verftet andre uken i november 2016. Da skal fremdriftsmaskineriet skiftes ut med et batteri hybridanlegg. – Dette arbeidet omfatter hovedmotor, gir og propell. Det er en omfattende løsning oppdragsgiver har valgt. Arbeidet skal være ferdigstilt i løpet av februar måned 2017, sa salgs- og prosjektsjef Kenneth Sekkingstad.

Byggenr. 167, M/S "Erling Jarl", er nå overlevert eierselskapet Prophylaxia. Foto: Moen Marin

«Erling Jarl» – NabCat fra Moen Marin

Byggnummer 167 har forlatt verftet til Moen Marin AS på Kolvereid. Fartøyet ble overlevert eierselskapet den 12. juni 2017 og er Prophylaxia AS sitt første fartøy fra Moen Marin.

Gründer-selskapet Prophylaxia AS, som holder til i Vikebukt i Vestnes kommune, jobber med avansert bioteknologi for å løse utfordringer i oppdrettsnæringen. Nå har selskapet gått til innkjøp av en NabCat fra Moen Marin – en av Norgess ledende leverandør av servicefartøyer til havbruksnæringen.

NabCat’en «Erling Jarl» måler 13,5 ganger 7,5 meter og er utstyrt med to stk. Nogva Scania-motorer. En samlet motoreffekt på 760 hestekrefter sørger for god framdrift. Dette, i kombinasjon med Nogva gir, vribart propellanlegg, samt Sleipner baugpropell gir fartøyet kraft, presisjon og fleksibilitet ved varierte operasjoner. Bunkerskapasiteten er på 4 m3, mens kap. for ferskvann er på 2 m3. Fartøyet gjør ca. 15 knop.

«Erling Jarl» har i likhet med andre NabCat-fartøyer fra Moen Marin et stort, godt og sentralt arbeidsdekk. Der finner du en radiostyrt Palfinger-kran på solide 32 tonnmeter, samt tre og fem tonns capstaner.

NØKKELTALL «ERLING JARL»

  • Lengde: 13,50 meter
  • Bredde: 7,50 meter
  • Drivstofftanker: 4m3
  • Ferskvannstank: 2m3
  • Motor: 2 x 380 hk Nogva Scania
  • Gir: 2 x Nogva HC168
  • Propellanlegg: 2 x Nogva 4 bladet vribart anlegg
  • Generator: 15 kW Nanni QLS22T
  • Kran: Palfinger 32080(M)D
  • Capstaner: Adria Winch 3T og 5T
  • Navigasjon: Furuno
  • Brannslukking i maskinrom: Inergen
  • Fart: ca. 15 knop
  • Byggnr: 167
  • dato: 12/06/2017

ERLING JARL er også utrustet med et tre-fas aggregat med en effekt på 15 kW, systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vanninntrenging, Inergen brannslukking i maskinrom og to redningsflåter.

 

Designbenevnelsen er NC90.

«Fanøyvåg» levert fra Stadyard

Garnbåt «Fanøyvåg» ble levert fra Stadyard AS til rederiet Fanøyvåg AS i Batalden i desember 2015.

Nybygget har Stadyard sitt byggenr. 38 og har følgende hoveddata: Lengde oa 27,97 meter, lengde bpp 23,65 meter og bredde 8,50 meter. Fartøyet er arrangert med komplett fabrikk og fryseri med to platefrysere som har innfrysingskapasitet 12 tonn/døgn. Lastekapasitet i to separate fryserom er på 246 m3.

Akter i garnbinge er det montert to garngreieapparat, og forut på shelterdekk er montert garnhaler. Fartøyet er også utstyrt med foiler/finner på begge sider av bulb-baugen for å redusere stampebevegelser og dermed forbedre arbeidsforholdene ombord i dårlig vær.

Fartøyet er innredet for et mannskap på 11 personer med med en enkeltlugar (skipperlugar) og fem dobbeltlugarer. Total bemanning er 16 personer fordelt på to skift.

M/S «FANØYVÅG» er utstyrt med en Cummins KTA38-M hovedmotor med ytelse på 746 kW v/1800 rpm som er koblet til Heimdal HG360SF reduksjonsgear og Heimdal 4T450/160-2100HS propeller med vingediameter på 2100 mm.

«Fiskebas» levert fra Vaagland Båtbyggeri AS

Fiskebas AS, Florø overtok fiskefartøyet M/S «FISKEBAS» fra Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland den 30. januar 2014 som verftets byggenummer 145.

Nybygget har designbetegnelse NVC 317 og skal drive pelagisk fiske og er rigget for not. For å oppnå gunstig driftsøkonomi og miljøprofil er fartøyet arrangert med et hybrid fremdriftssystem, basert på hybrid akselgenerator (HSG) fra Rolls-Royce. Det betyr at man kan operere både dieselelektrisk og dieselmekanisk, eller en kombinasjon av begge deler.

Lasteromskapasiteten er på 1550 m3, og rommene er konstruert med tanke på optimal føring av last i RSW-kjøletanker. Fartøyet er dobbelsertifisert som både fiske- og lastefartøy og har klasse i DNV ✠1A1, Fishing Vessel med følgende hovedddata: Lengde oa 64,20 meter, lengde bpp 55,40 meter og bredde 14,00 meter. RSW kapasiteten er 1550 m3.

Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for et mannskap på 12, med blant annet enmannslugarer med egne dusj/toalett, romslig messe/salong med egen spiseavdeling, filmrom, treningsrom og badstu.

Nybygget "Fosna Amon" leies av Abyss Aqua AS gjennom Moen Ship Management AS. Foto: Moen Marin.

«Fosna Amon» – servicebåt fra Moen Marin

Fartøyet er nybygg nr. 171 fra Moen Marin med leveringsdato 6. september 2017, designet er fra Marin Design AS. Det er Abyss Aqua AS som leier fartøyet gjennom Moen Ship Management AS (MSM).

M/S «Fosna Amon» måler 14,98 x 10,00 meter og oppnår god fremdrift med en samlet motoreffekt på 1000 hk. Arbeidsbåten er også utrustet med systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vanninntregning, samt Inergen brannslukking i maskinrom.

AbyssAqua AS er en av Norges ledende leverandører av arbeidsbåt- og servicetjenester til havbruksnæringen. – Vi tilstreber hele tiden å kunne tilby våre kunder operasjoner med moderne og stabile fartøy, og er derfor svært fornøyd med å ha inngått denne leasingavtalen med MSM, sier daglig leder i Abyss Aqua AS, Øystein Kjønhaug, i en kommentar.

 

 

«Fosnakongen» levert fra Salthammer Båtbyggeri AS

Abyss AS, Kristiansund tok i mars 2015 levering av byggenr. 142 fra Salthammer Båtbyggeri AS.

Katamaranen er designet av Tomra Engineering med typebetegnelse 25m CoastCat og er bygget med fokus på sikkerhet og effektivitet.

Fartøyet har gyrostyrt ballastsystem og kan ta ombord 140 tonn vannballast i løpet av 85 sekunder. Båten skal benyttes til ankerhåndtering og andre serviceoppdrag for havbruksnæringen, samt kranarbeid, frakteoppdrag og alle typer undervannsarbeid. M/S «FOSNAKONGEN» er bygget i henhold til NMD regelverket med fartsområde Liten kystfart og har følgende hovedddata: Lengde o.a. 25,60 meter, lengde b.p.p. 23,50 m og bredde 12,00 meter. Dødvekten er oppgitt til ca. 130 tonn.

Designen er fra Møre Maritime.

“Frøy Fighter” levert fra Sletta Verft

Ved levering til Frøy Akvaressurs AS i desember 2015 ble «Frøy Fighter» omtalt som verdens største havbruk servicefartøy.

«Frøy Fighter» er Sletta Verft sitt byggenr. 150 og er designet av Møre Maritime AS. Sammen med «Frøy Server» som verftet leverte til samme rederi ett år tidligere, representerer båten en evolusjon innen servicefartøysektoren.

Med en lengde oa på 40,00 m, lengde bpp 37,87 meter og bredde 12 meter var «Frøy Fighter» verdens største havbruk servicefartøyet levert til da.

Sletta Verft har et langt og godt samarbeid med Helge Gåsø`s selskaper Frøy Akvaservice AS og Frøy Akvaressurs AS. – Vi har tidligere i år inngått flere kontrakter for bygging av arbeids båter til Frøy Akvaservice AS, sa daglig leder Kåre Sletta i en kommentar.

Den dieselelektriske arbeidsbåten "Frøy Harvest" er levert fra Sletta Verft til Frøy Rederi. Fartøyet går på kontrakt for Marine Harvest. Foto: Verftet

«Frøy Harvest» – diesel-elektrisk arbeidsbåt fra Sletta Verft

Sletta Verft AS, Mjosundet i Aure kommune har overlevert den dieselelektriske arbeidsbåten «Frøy Harvest» til Frøy Rederi AS.

Nybygget, som brukes som servicebåt for Marine Harvest, er verftets byggenummer 157 med designbenevnelse MachoCat25.

Hoveddata:

Lengde oa …………… 25,00 m

Lengde bpp. …………… 23,80 m

Bredde ………. 13,00 m

Dypgang h.dk. ………….4,50 m

Sletta Verft har for øvrig søsterskipet «Frøy Valkyrien» under bygging for samme eier samtidig som man utruster byggenummer 161, en 15 meter lang snurrevadbåt med navn M/S «Hellodden».

Sletta Verft har ytterligere tre aluminiumskatamaraner i ordre, samt noe reparasjon-/vedlikeholdsarbeider.

«Garp» – servicekatamaran fra Moen Marin

Serviceselskapet NCS As tok tidlig i februar 2017 levering av sitt femte Moen Marin-fartøy, en katamaran av typen NabCat 1499

Nybygget er 14,98 meter lang og 10,0 meter bred. Det skal opereres av NCS AS som fra basen i Silsand leverer servicetjenester til havbruksnæringen i Troms. Moen Marin-konsernet etablerte i 2014 utleieselskapet Moen Ship Management AS (MSM). NCS AS utnytter nå MSM-fordelene.

– Leieavtaler over lengre eller kortere perioder gir oppdrettere og serviceselskaper økt fleksibilitet, og reduserer kapitalbindingen, opplyste Are Brekk, daglig leder i Moen Ship Management, i forbindelse med overleveringen. – Dette sikrer kunden båter bygget med Moen Marin-standard og en servicepakke som gir garantier mot driftsstans.

«Garp» er tegnet av Marin Design AS. Gjennom tett samarbeid mellom Moen Marin, Marin Design AS, NCS AS og SHM Solution har dette blitt en svært kompakt båt. Båten har gode mannskapsfasiliteter beregnet for skift-bemanning og er fullutrustet i forhold til å fylle de nye kravene til slep og ankerhåndtering. Sikkerhetsutstyret består av en 40 tonns slepe- og ankerhåndteringsvinsj, haikjeft, hekkrull med lukkede tauepinner i hekk, platelås, fibertaulås og 2 stk. svingbare tauepinner i styrbord skuteside – alt levert av SHM Solution AS.

Båten kan i tillegg skilte med en samlet motoreffekt på 1150 hestekrefter, fordelt på to John Deere-motorer. To sidepropellere fra Petters Marine sikrer gode og presise manøvreringsegenskaper i røffe farvann.

Oma Baatbyggeri på Stord har spesialisert seg på bygging av hurtiggående passasjerkatamaraner. M/S «Godøy» er verftets bnr. 537

«Godøy» levert fra Oma Baatbyggeri

Passasjerkatamaranen Godøy ble levert fra Oma Baatbyggeri AS til Boreal Sjø AS den 21. november 2016. Fartøyet er verftets bnr. 537.

Designen er Oma Baatbyggeri sin egen, stadig videreutviklet over mange år. Katamaranen er bygget til 2000 HSC Code/NMA og utrustet med et fremdriftsanlegg bestående av fire stk. MTU 8V 2000 M72 dieselmotorer. Den delikate innredningen er holdt i lyse farger med komfortable passasjerstoler. Verftet har selv forestått ventilasjonsanlegg og gangveier. Båten har følgende hoveddata; lengde oa 34,60 m, bredde 10,60 m, brt. 420, GT 380 og IMO nr.  9801536. Kapasitetene for brennolje og ferskvann er oppgitt til hhv. 2 x 3680 liter og 1000 liter.

I løpet av 2017 settes hele fem nye og moderne passasjerkatamaraner i trafikk i Møre og Romsdal fylke. Først ut var M/S Godøy som ble døpt på Stord tirsdag 22. november 2016 av gudmor Aurora Dimmen Bratli, en 18 år gammel ungdomspolitiker fra Møre og Romsdal fylke.

Bakgrunn for kontraheringene

Fra årsskiftet 2016/2017 var det Boreal Sjø som overtok driften av de fire hurtigbåtsambandene som det offentlige har ansvar for i Møre og Romsdal. Derfor får alle de nye båtene fylkeskommunens nye profil for kollektivtilbud – FRAM. Boreal-kontrakten har en varighet på åtte år, og Godøy er første – og største – av de fem båtene som følger av avtalen. Den neste fra Oma Baatbyggeri er bnr. 538, M/S Kalvøy som leveres i mars 2017. Denne får en lengde på 35 meter.

«Hasvik» levert fra Fiskerstrand Verft

M/F «Hasvik» er en gassdrevet bil-/passasjerferge av MM 55 FC LNG design som verftet overleverte Boreal Transport Nord i november 2015. Søsterskipet «Bergsfjord» ble levert samme måned, også til Boreal.

Fiskerstrand Verft har et mangeårig samarbeid med Boreal og har bygget flere pendelferger for rederiet. Boreal sin oppdragsgiver er Finnmark fylkeskommune med et høyt miljøfokus. dermed falt valget på gassferger.

Fartøyet har kapasitet for 40 pbe og 106 pax/besetning. Loa er 62,60 meter, bredde 13,20 meter og lengde bildekk på 52,60 meter. I ordreboken har Fiskerstrand Verft i dag to brønnbåter og to ferger av MM 61 FC design til Torghatten Trafikkselskap.

M/F "Hornstind" på prøvetur. Foto: Verftet/uavpic

«Hornstind» – plug-in hybridferge fra Fiskerstrand Verft

Fiskerstrand Verft AS overleverte sitt byggenummer 83, M/F «Hornstind», til Torhatten Trafikkselskap AS den 23. juni 2017. Fartøyet settes i ordinær rutetrafikk den 4. juli.

Nybygget har en hybrid fremdriftskonfigurasjon med ladbare batterier via landstrømplugg. Om bord er det installert et 500 kWh batteri, men fartøyet er allerede klargjort for biodrivstoff og eventuell ombygging til 2000 kWh-batterier og helelektrisk drift. Byggeprosessen har gitt Fiskerstrand Verft verdifull erfaring med denne type fremdriftssystem.

Tirsdag den 4. juli 2017 ble nybygget satt inn i riksvegsambandet Tjøtta – Forvik, en del av fylkesvei 17 på Helgelandskysten. Overfarten tar ca. 50 minutter.

M/F «Hornstind» har lengde oa på 70 meter, bredde på 14,20 meter og dwt på 500. Fergen har kapasitet for 60 pbe (50 på hoveddekk og 10 på hengedekk) samt seks vogntog.

M/S Kalvøy er basert på Omas mangeårige erfaring med bygging av hurtiggående katamaran passasjerbåter.

«Kalvøy» levert fra Oma Baatbyggeri

Den 6. mars 2017 tok Boreal Sjø AS levering av båt nr. 2 fra Oma Baatbyggeri AS som følge av at selskapet vant anbudskonkurransen om passasjertrafikk i Møre og Romsdal fra og med 1. januar 2017.

Det var i forbindelse med at Boreal Sjø AS vant anbudskonkurransen om fire hurtigbåtstrekninger i Møre og Romsdal at rederiet kontraherte i alt fem nybygg – hvorav to fra Oma Baatbyggeri. Verftet leverte M/S Godøy i november i fjor og båt nr. to, M/S Kalvøy i mars 2017 – begge levert i henhold til kontrakt.

Selv om det er betydelig størrelsesforskjell på de to Oma-båtene, hhv. 34,60 og 26,00 meter, er begge båttypene en videreutvikling av de anerkjente Oma passasjerkatamaranene. Kontraktene ble inngått tidlig i desember 2015. Nybygget er allerede satt inn i «Nordøyaneruta» ved Ålesund og skal operere med en servicefart på ca. 26 knop.

Fremdriftsmaskineriet består av et CPP propellanlegg fra Servogear og 2 stk. MTU 8V2000 M72 dieselmotorer. Verftet selv har forestått ventilasjonsanlegg, gangveier og MOB arrangement.

Oppmalt i knall gult var brønnbåten «Kirsti H» godt synlig i havnebassenget i Bergen der hun lå kailangs for dåp lørdag den 18. februar 2017.

«Kirsti H» – stor brønnbåt fra Solund Verft

Solund Verft overleverte i mars 2017 den avanserte brønnbåten Kirsti H av Sawicon design til Erko Shipping.

Med kapasitet for føring av 1800 m3 levende fisk er det var det en stor båt som lå fortøyd ved Bryggen i Bergen for dåp lørdag 18. februar 2017. Levering til Erko Seatrans i Hauglandgruppen er avtalt til ultimo mars.

Haugland-familien fra Austevoll produserer via selskapet Erko Seafood AS ca. 12.500 tonn sløyd laks og ørret årlig fordelt på ti oppdrettskonsesjoner, i tillegg til betydelig interesser innen eiendom i Bergen og Stavanger. Selskapet Erko Seatrans tok i mars 2017 levering av sitt første nybygg, brønnbåten «Kirsti H» fra Solund Verft.

Nybygget har en lengde oa på 70 meter, lengde bpp 66,95 meter og bredde på 12 meter. Dybde til hoveddekk er 5,90 meter med dypg. 5,30 meter. IMO nr. er 9807932. Lastekapasitet er oppgitt til ca. 1800 m3 levende fisk, brennolje ca. 164 m3, ferskvann ca. 91 m3 og vannballast til ca. 248 m3.

M/S "Marøy Viking"

«Marøy Viking» levert fra Moen Marin

I juni 2015 tok Marøy Viking AS levering av byggenr. 75 fra Moen Marin AS, Kolvereid.

Rederiet er en etablering gjort av SinkabergHansen, Rørvik. Fartøyets designbenevnelsen er MD-240-SV og båten er bygget for forskjellige operasjoner innen havbruksnæringen. Hoveddata er oppgitt til lengde oa 23,98 meter, lengde bpp 21,60 meter og bredde 11,20 meter.

M/S «Mini Server» er bygget i aluminium med to hovedmotorer hver på 374 kW.

«Mini Server» levert fra Sletta Verft

FSV Services AS tok levering av byggenr. 152 fra Sletta Verft AS i mars 2016.

Nybygget er en god illustrasjon på den fartøystype som Sletta Verft, Mjosundet har spesialisert seg på. Arbeidskatamaranen «Mini Server» har følgende hoveddata: Lengde 14,99 meter, bredde 10,50 meter og dødvekt på 180 tonn. Dekkskapasiteten er ca. 105 tonn på en areal på 100 m2. Bollardpull er 12,5 tonn.

Fartøyet har lengde oa på 79,80 m, lengde pp 77,12 m og bredde 16 meter.

M/S «Steinar Olaisen» – brønnbåt fra Aas Mek. Verksted

Aas Mek. Verksted AS leverte den 3. juli 2017 sitt nybygg nr. 198, en brønnbåt av typen AAS 3602 ST til rederiet Nova Sea Service AS som er eid av Nova Sea AS. Dåpen vil finne sted på Lovund den 8. juli med Tove Helene Os som gudmor.

Nova Sea Service AS ble etablert i mai 2016. Dette er et selskap som er eid av Nova Sea As. Gründeren bak Nova Sea, Steinar Olaisen, ble en av norges laksepionerer. Den første oppdrettslaksen som kom til Nord-Norge kom pakket i plastposer, ombord i et sjøfly som landet på Lovund i 1972. Forskerne var skeptiske til lakseoppdrett i Nord-Norge, men gründer og pådriver Steinar Olaisen hadde tro på prosjektet, og sammen med sine nærmeste jobbet han til tider døgnet rundt med utallige eksperimenter og forsøk. Hans motivasjon var først å fremst å snu den negative befolkningsutviklingen på hjemstedet, og hjelpe det lokale næringslivet som slet i motbakke. Han gikk dessverre bort sommeren 2011, men Nova Sea drives fortsatt etter hans leveregler om ærlighet og nøkternhet i drift, og fokus på kvalitet.

Nybygget er et nyutviklet design med type betegnelsen AAS 3602 ST med en lastekapasitet på 3600 m2, tilsvarende 540 tonn med levende laks. Det nye designet er utviklet av verftet på basis av vår lange erfaring med denne type fartøy. Det er skrogmessig uttestet i modelltanken i Trondheim for optimalisering av skroglinjer for lavest mulig energi forbruk og størst mulig fart på last og ballast. Sirkulasjonen i lasterommet er optimalisert med CFD analyse for å få best mulig vannkvalitet under transport og avlusing. Skrogkonseptet er en videreutvikling av vårt spesielle forskips design som gir roligere bevegelser i dårlig vær, lavere energiforbruk og redusert stress på både fisken og mannskapet. Båten er arrangert for åpen og lukket transport, sortering, smolt transport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann.

Båten er arrangert med 11 enmannslugarer med toalett og dusj, TV, musikkanlegg og sofagruppe. Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, salong med panorama utsikt, kino, trimrom, samt skye lounge med jacuzzi og sittegruppe på toppen av styrhuset med 360 o panoramautsikt. Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalettsystem og kloakkrensing i.h.h.t. strengeste krav.

Lasterommet er på totalt 3600 m3 fordelt på 2 rom med skyveskott og trengesystem. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med fisketellere, for trykklossing også til land opp til 10 m trykkhøyde. Det er montert to doble vakuumpumpe anlegg med 4 x 6400 l tanker. Båten er arrangert med CO2 luftere, oksyginering m m for behandling av vannet i lasterommene i forbindelse med lukket transport, transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l. Båten er utstyrt med filter og UV anlegg for behandling av sirkulert vann ved UV lukket transport, smolt transport o.l.

Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filter for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. Alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørr stoff / lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.

System for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing. Båten er også utstyrt med RSW anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system, med kapasitet på 2 x 2200 kw ved 7 grC, som gir en senkning av temperaturen på ca. 1.2 grC pr time.

M/S «SteinarOlaisen» har 14,5 knop som servicefart. Designet er nyutviklet med lastekap. på 3600 m3 som tilsvarer 540 tonn levende laks.

For overvåking av last og system er det montert et automasjons- og overvåkingssystem type Well 3000 for lastovervåking, tankpeiling, alarmanlegg, fjernstyring av sirkulasjonssystemet og automatisk logge og rapporteringssystem iht. nytt regelverk for brønnbåter. Alle system, maskineri, overvåking o.l. fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under lasting og transport. Kamera er også montert utvendig undervanns på båten for å overvåke lasteslanger, not o.l i forbindelse med lasting langs mærene.

Nybygget er utstyrt med verftets spesialutviklede vaske- og desinfiseringssytem «Well Wash». Dette systemet er et helautomatisk vaskesystem for vask og desinfisering av lasterommene, sirkulasjonsrørene, vakuumanlegget, laste- og lossesystemet og  CO2-luftere i en automatisk syklus styrt prosess. Før avgang er det montert et dobbelt Optilicer termisk avluseranlegg med kapasitet på avlusing av ca 200 t i timen.

 

“Multi Quality” levert fra Vaagland Båtbyggeri

FSV Group AS tok i april 2016 levering av servicefartøyet “Multi Quality” fra Vaagland Båtbyggeri AS.

Dette er verftets byggenr. 151 og søsterfartøy til «Multi Safety» som ble levert senhøstes 2015. Båtene benevnes frakte- og servicefartøy for oppdrettsnæringen og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Tug, Dynpos(AUT), samt Sjøfartdirektoratets regler for lasteskip med europeisk fartsområde nord for 40 gr.

Hoveddata er oppgitt til Loa 26,88 meter, lbpp 23,38 meter og bredde 11,50 meter. Bollardpull er 16 tonn mens arbeisdekket har kapasitet for 185 tonn eller 6 stk. 20 fots containere.

M/S "Myllingen" er Moen Marin sitt 3. fartøy til Cermaq Norway hittil i år. Foto: Verftet

«Myllingen» – NabCat fra Moen Marin

 

Moen Marin leverte sitt bnr. 166 til Cermaq Norway den 21. juni 2017. Dette er det tredje Nabcat-servicefartøyet verftet leverer til Cermaq i år.

I likhet med forrige levering fra Moen Marin AS har «Myllingen» lengde på 13,50 meter og bredde 7,50 meter, og er utstyrt med to Nogva Scania-motorer. Moen Marin fremhever at fartøyet oppnår god fremdrift med en samlet motoreffekt på 760 hestekrefter og i kombinasjon med Nogva gir, vribart propellanlegg, samt Sleipner baugpropell sørger det for kraft, presisjon og fleksibilitet. – Et «must» ved varierte operasjoner i røft, nordnorsk farvann, skriver Moen Marin i en pressemelding.

Arbeidsdekket er utstyrt med radiostyrt kran på 32 tonnmeter, samt capstaner på tre og fem tonn. Drivstoffkapasiteten er 4 m3, mens ferskvannstanken er på 3 m3. I maskinrom er det installert Inergen brannslokkesystem. Farten oppgis til ca. 15 knop.

Designen er utført av Heimli AS og fartøyet har følgende hoveddata: Loa 26,25 meter, lengde bpp 23,95 meter og bredde 11,60 meter. Foto: Jan Thore Josdal

«Niklas» levert fra Fitjar Mek. Verksted

Den 22. juni 2016 overleverte Fitjar Mek. Verksted AS sitt bnr. 218, M/S «Niklas» til Finnsnes Dykk og Anleggservice AS.

M/S «Niklas» er den hittil største båten FMV har bygget innenfor segmentet arbeidsbåt til oppdretts- og servicenæringen. Fartøyet er utrustet med topp moderne fasiliteter og et dekksmaskineri dimensjonert for å mestre tunge og utfordrende arbeidsoppgaver. Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem for maksimalt å kunne utnytte strøm om bord, både til propulsjon og til arbeid med dekksutstyr. – Med dette prosjektet har vi sprengt nye grenser og innlemmet design og bygging av enskrogs arbeidsbåter i vår portefølje, forteller Jan Thore Josdal, ansvarlig innkjøper ved FMV.

Det har vært høyt fokus på alle installasjoner om bord. «Niklas» er således utstyrt med god navigasjons- og kommunikasjonsutrusting. Nybygget har blant annet posisjoneringsanlegg, flere kartsystemer for å kunne betjene alle kundegrupper, samt multistrålelodd og strømlogg for kartlegging av havbunnen.

– Skroget er bygget her i Norge, fra første sveis, forsikrer Josdal. – Men grunnet høy aktivitet ved FMV har vi måttet leie inn produksjonslokaler i Uskedalen for skrogbyggingen. Der er seksjonene bygget, sammensatt til ett skrog og oppmalt før slep til Fitjar for utrusting og ferdigstilling.

Finnsnes Dykk & Anleggservice er lokalisert på Finnsnes og driver med dykking og alt av undervannsarbeider. Kundekretsen inkluderer maskinentreprenører, kraftlag, kystverk og kommuner i Nordland, Troms og Finnmark. Selskapet disponerer fire andre fartøyer i tillegg til «Niklas».

«North Barents» har loa 92,60 meter, bpp 82,20, største bredde 19,20, dybde h.dk. 8,50 meter og er klasset til DNV GL +1A1 SPS Clean(Design) COMF(C-2, V-3) DK(+) DYNPOS(AUTR) E0 HL(2.8) Ice(1B) LFL(*) NAUT(OSV(A)) OILREC SF Winterized(Basic).

«North Barents» – PSV fra Simek

Rederiet Gulf Offshore Norge AS tok levering av M/S «North Barents» den 18. januar 2017. Da hadde skipet lagt klar til overlevering en god stund, men nedgangen i offshore gjorde at rederi, bankene og verft ble enige om utsatt levering.

Skipet er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund og er en videreutvikling av ST-216L CD. Skroget er bygget ved Desan Deniz Insaat Sanayi Ticaret A.S.

ST-216 Arctic er designet for operasjoner i nordområdene og er basert på erfaringene fra tidligere leverte ST-216 CD som rederiet har i operasjon. Her er både is-klasse på båten samt at den har klassenotasjonen ”Winterized Basic”, som betyr at en tar høyde for nedising av skipet ved å installere varmekabler i utsatte områder for å sikre passasje til livsviktige funksjoner.

M/S «North Barents» har et dieselelektrisk fremdriftsanlegg ved tre generatorer på totalt ca. 8.400 kW v/900 o/min. som bl.a. leverer strøm til de to CRP azimuth thrusterne akter, hver på ca. 2.600 kW som gir en forventet fart på ca. 16 knop. I tillegg er skipet utstyres med 2 stk. 1100 kW CP thrustere og en opptrekkbar 880 kW CP thruster forut.

Skipet er designet og bygget for krevende oppgaver i nordområdene.

Lengde oa 79,80 meter, lengde bpp 77,12 meter, største bredde er 16,00 meter og dybde i riss er oppgitt til 7,60 meter.

«Øystrand» – Første AAS 3602 STDE

Aas Mek. Verksted AS overleverte sitt bnr. 195 til Bømlo Brønnbåtservice AS den 16. januar 2017. Lastekapasiteten er på hele 3600 m3/540 t laks fordelt på to rom med skyveskott og trengesystem.

Det nye designet er utviklet av verftet selv på basis av lang erfaring med denne fartøystypen. Skrogmessig er det testet i modelltanken i Trondheim for optimalisering av skroglinjer for lavest mulig energiforbruk og størst mulig fart på last og ballast. Sirkulasjonen i lasterommet er optimalisert med CFD analyse for å få best mulig vannkvalitet under transport og avlusing. Skrogkonseptet er en videreutvikling av vårt spesielle forskipsdesign som gir roligere bevegelser i dårlig vær, lavere energiforbruk og redusert stress på både fisken og mannskapet, heter det i en pressemelding fra verftet. Båten er arrangert for åpen og lukket transport, sortering, smolt transport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann.

M/S «Øystrand» er arrangert med elleve enmannslugarer med toalett og dusj, TV, musikkanlegg og sofagruppe. Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, salong med panorama utsikt, kino, trimrom, samt skye lounge med jacuzzi og sittegruppe på toppen av styrhuset med 360 o panoramautsikt.

Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle systemer, fjernstyring av all last og fiske håndtering. Båten er godt utstyrt med elektronisk utstyr i henhold til fartsområde og regler for europeisk fart. Båten er utstyrt med vakuumtoalettsystem og kloakkrensing etter strengeste krav.

For optimal økonomisk og miljømessig drift, er båten utstyrt med dieselelektrisk fremdriftssystem på 3000 kW. Strømproduksjon besørges av 4 stk. hjelpemotorer, hver med en kapasitet på 1550 kW og totalt 6200 kW.

M/S «Reidar Viking».

«Reidar Viking» – arbeidskatamaran fra Sletta Verft

Det er stor aktivitet ved Sletta Verft AS og den 22. februar 2017 overleverte verftet sitt bnr. 159 til Arnøy Laks AS.

M/S Reidar Viking er det andre lokalitetsfartøyet levert fra Sletta Verft til rederiet og et viktig element i selskapets flåtefornyelsesprogram. Med denne nyebåten har man fått større plass til mannskapet, bedre løftekapasitet og høyere fartøysstabilitet.

Arnøy Laks har gjennomført et moderniserings- og oppgraderingsprogram som nå med leveringen av «Reidar Viking» nærmer seg avslutning. Programmet er begrunnet med større arbeidsoperasjoner på lokalitetene. Kyst.no skriver at selskapet nå har fem arbeidsbåter som opererer på syv lokasjoner.

Det nye fartøyet har en lengde på 13,30 meter og bredde på 7,50 meter. Fremdriften besørges av en Scania DI13 dieselmotor som yter 380 hk.

 

 

 

 

M/S «Ro Server» i operasjon ved et oppdrettsanlegg. Foto: Rostein AS

«Ro Server» levert fra Larsnes Mek. Verksted

I mai 2016 overleverte Larsnes Mek. Verksted AS bnr. 55 til rederiet Rostein AS. Dette er den første av tre store brønnbåter som verftet bygger for Rostein.

Dette er den første av tre store brønnbåter som verftet bygger for Rostein. Designen er fra Skipskompetanse AS med typebetegnelsen SK 6000 DE II. Lastekapasiteten er på hele 3500 m3.

Nybygget har en største lengde på 82,10 meter, lengde bpp 77,60 meter og bredde 15,50 meter – og er en noe større utgave av verftets bnr. 54, M/S «Ro Arctic», til samme rederi – også det en brønnbåt. «Ro Server» er altså det første av tre i SK 6000 DE II-serien. Dermed viser båtene fra Larsnes utviklingen innen brønnbåt-sektoren, fra «Ro Fjord» (lev. 12/2009, loa 72,16 m, 2800 m3) via «Ro Arctic» (lev. 11/2014, loa 75,50 m, 3140 m3) til dagens nybygg «Ro Server» (5/2016, 82,10 m, 3500 m3).

Selv om «Ro Arctic» var utrustet med mange nyvinninger, tar «Ro Server» det hele et steg videre. Dette er første brønnbåt med utstyr for lusefjerning ved bruk av varmt vann. Metoden er svært skånsom og har ingen andre utslipp enn temperert vann. Rederiet opplyser at man forventer økt bruk av denne type løsning fremover. Andre karakteristika ved denne er to brønner, skyveskott, automatisk tankrensesystem, BlueMist vask- og desinfeksjonssystem, 100 prosent lusfiltrering og UV.

M/S «Ro Server» er klasset til DNV GL med notasjonene +1A1, E0 og skal for det meste operere på Vestlandet. IMO nr. er 9773260.

«Ronja Challenger» har lastekapasitet på ca. 1800 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste-/lossesystem. Fartøyet er arrangert med rederiets spesielle tverrskips sirkulasjonssystem for optimal utnyttelse av tankvolumet.

«Ronja Challenger» levert fra Aas Mek. Verksted

Brønnbåten av AAS 1802 ST design ble overlevert Sølvtrans AS, Ålesund i april 2016.

Nybygget er arrangert for føring av levende fisk i lukket og semi-lukket brønn med UV rensing uten utslipp av ubehandlet vann under transport eller ved lossing, samt transport av levende fisk i vanlig åpen brønn. Lastekapasiteten er på ca. 1800 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste-/lossesystem, og fartøyet er arrangert med rederiets spesielle tverrskips sirkulasjonssystem for optimal utnyttelse av tankvolumet. Det er montert et dobbelt vakuumpumpe-anlegg med 2 x 6000 l tanker.

Designet har følgende hoveddata: Lengde oa 69,86 meter, lbpp 66,98 meter og bredde 12,00 meter. Dødvekten er oppgitt til 3200 tonn. Fremdriften besørges av en Wärtsilä dieselmotor med ytelse på 1600 kW v/1000 o/min.

 

«Siem Symphony» levert fra Hellesøy Verft AS

I november 2014 leverte Hellesøy Verft AS, Løfallstrand sitt byggenr. 152 til Siem Offshore Rederi AS.

M/S «Siem Symphony» er av VS 4411 DF design med skrog bygget ved Nauta Shiprepair Yard i Polen. Skipet har dual fuel maskineri for bruk av LNG eller marin dieselolje, og nybyggingskontrakten kom i stand i forbindelse med en fireårs kontrakt, pluss 4 x 1 års opsjoner, til Total E&P Norge. Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV GL med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, Standby Vessel(s), Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), COAT-PSPC, BIS, GAS FUELLED. Skipet har kapasitet for 300 overlevende i henhold til NMD regelverket.

Hoveddata er oppgitt til lengde o.a. 89,20 meter, lengde b.p.p. 80,40 meter og bredde 19,00 meter. Dødvekten er ca. 5500 tonn. Tankkapasitetene er 1129 m3 diesel olje, 230 m3 LNG, 1008 m3 ferskvann, 1977 m3 vannballast og 1741 m3 ORO.

Skipets fremdriftsmaskineri består av to Wärtsilä 8L20DF motorer hver med ytelse på 1408 kW, to Wärtsilä 6L34DF motorer hver på 2610 kW og to Steerprop SP 35 CRP azimuth fremdriftspropeller. Thrusterutrustningen fra Brunvoll utgjøres av to stk. type FU 74 LTC 2000 thrustere, hver på 1000 kW og en AR 63LNC 1650 azimuth thurster på 880 kW.

 

 

 

JK Foto

«T.A. Senior» levert fra Stadyard

Stadyard AS overleverte sitt bnr. 39 til reder Morten Ingebrigtsen i Akkarfjord, Finnmark den 3. mars 2017. Fartøyet er en kombinert snurper/snurrevadbåt designet av Seacon AS i Måløy.

Da byggekontrakten med Morten Ingebrigtsen ble signert, uttalte daglig leder Agnar Lyng ved Stadyard AS at man gledet seg til å bygge den ultimate kystfiskebåten i sin klasse. I næringen omtales «T.A. Senior» som det «trolig største» fartøyet under 15 meter. Graden av utstyr om bord er imponerende tatt i betraktning fartøyets kompakte mål. Det er lagt stor vekt på sikkerhet og, ikke minst, komfort for mannskapet.

Fiskefartøyet «T.A Senior» er rigget for not og snurrevad, med omfattende vinsj- og kranutrusning. Hovedmotoren yter 610 kW v/1900 o/min. Lengde o.a. er 14,99 meter med bredde 8,00 meter. Dybde til shelterdekk er 5,75 meter. Brennoljekapasiteten er oppgitt til 20 m3. Innredningen er arrangert for seks personer med 2 stk. tomannslugarer og 2 stk. énmannslugarer. Listen over navigasjons-, fiskeletings- og kommunikasjonsutstyr er omfattende.

Verftet videre: Stadyard AS har kontrakt (bnr. 40) på bygging av en SC21 «Max» som er et kombinert garn-/autolinefartøy for Kenfish II med levering sommeren 2018.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

«Torbas» levert fra Stadyard AS

Torbas AS på Raudeberg tok i desember 2014 levering av M/Tr. «Torbas» fra Stadyard AS.

Nybygget er en kombinert ringnot-/pelagisk tråler av Seacon design. Fartøyet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Fishing Vessel, Ice C, E0 og har Måløy som hjemstedshavn. «Torbas» er konstruert med overbygget bakk – muligens den eneste ringnotsnurperen som har det – og har følgende hovedddata: Lengde o.a. 69,90 meter, lengde b.p.p. 62,02 meter og bredde 15,00 meter.