Ukritisk AP-politiker med sommersveis
En sommerblid AP-politiker er invitert ut på Oslofjorden i en elektrifisert fritidsbåt.
Tanken er at norsk produksjon av elektriske fritidsbåter vil skape norske arbeidsplasser og bli en norsk eksportindustri. Les denne:
https://e24.no/naeringsliv/i/b5Rb8g/ap-vil-ha-fritidsbaatene-over-paa-stroem
Jammen hallo; Norge har allerede en maritim industriproduksjon, det heter skipsverft, med hovedsakelig lokalt eierskap, høy sysselsetting, stor lokal og nasjonal verdiskaping, hi-tech innovasjon og engineering. Fasilitetene og infrastrukturen er allerede på plass og merkevarebyggingen er gjort.
Rett som det er står sommerfriske politikere frem og pusher grønn skipsfart og innovasjon, f.eks. med den innovative norskbyggede bilfergen «Glutra» drevet på flytende naturgass (LNG) og hvor politikerstanden ikke fulgte opp løftene sine om bygging av ferge #2 og 3. Andre eksempler er den politisk drevne satsingen på elektriske ferger hvor norsk verftsindustri tar den økonomiske risikoen med bygging av de første pilotfergene, men hvor det offentlige (stat og fylkeskommuner) kjører neste alle de etterfølgende byggeprosjektene utenlands (Polen og Tyrkia).
Stortingsrepresentant Espen Barth Eide (AP) er en del av det miljøet som styrer Norge, og industrien har i utallige fora tatt opp det urimelige i at den norske stat bygger sine fartøyer i utlandet; KNM Maud, noen av Kystverkets båter, fregattene, en mengde lav- og nullutslipps ferger og nå etterlyser de samme politikerne elektrifisering innen hurtigbåtsektoren – skal også disse «styres» utenlands? For ikke å snakke om den puslete samlingen av småfartøy som regjering og opposisjon har skrapet sammen for å «sikre sysselsetting» i norsk verftsindustri nå i disse Covid-19 tider; en 25-metring, en 28-metring og en 35-metring!
Og på toppen av dette vil en sentral AP-politiker altså etablere et nytt, norsk maritimt «industrieventyr»; produksjon av elektriske fritidsbåter. Vi ønsker norske fritidsbåtprodusenter alt godt, vi kjenner til det internasjonale konkurransebildet – det blir ikke enkelt.
Fra verftsindustriens side har vi ikke hatt en aktiv skipsfartsminister siden Grete Knudsen var statsråd. Og bedre blir det ikke av at politikerstanden har pulverisert maritim og marin politikk over en rekke departementer og direktorater. At det er gøyalt å kjøre elektrisk fritidsbåt tviler vi ikke på. Om det er mer hensiktsmessig å bygge opp en ny norsk industrinæring fremfor å satse på den verftsindustrien vi allerede har, tviler imidlertid vi på. Politisk handlekraft er nå viktigere enn artige turer i festlige småbåter, alvorlig talt!
Av Asle B. Strønen