Ikke alle skal med. Regjeringen har høye miljøambisjoner og norsk verftsindustri ønsker å være en aktiv partner i denne omstillingen. Arkivfoto

Budsjettlekkasje i Arendal: Krav om nullutslipp fra supply-skip

Regjeringen har stø kurs mot nullutslippssamfunnet. Etter fergene og hurtigbåtene, er det supply-båtene som står for tur.

En aldri så liten statsbudsjett-lekkasje fra Arendalsuka. Norge vil stille krav om lavutslipp fra supply-skip som operer i norsk farvann fra 2025, og nullutslipp fra 2029. Slik blir nullutslippssamfunnet en katalysator for teknologiutvikling med eksportmuligheter.

Uten tvil blir det en krevende omstilling. Men de politiske signalene som i dag ble gitt, er ikke til å misforstå. Utslippene i maritim sektor skal ned og etter fergene og hurtigbåtene er det supply-båtene som skal til pers.

Politisk styring på sitt beste

Krav som hele markedet må forholde seg til, drar med seg innovasjon som kan komme de norske skipsverftene til gode. – Hvis dette blir realiteten er det ikke tvil om at mange vil få det travelt, sier Asle Strønen i Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft.

– Hele næringen må få opp farten for å holde tritt med denne politiske omveltingen, fastslår Strønen. – Som bransje stiller vi oss bak regjeringens miljøambisjoner for maritim sektor. Vi har som mål at norsk verftsindustri både skal være verdensledende og  konkurransedyktig på dette området.