Nybygget er Vaagland Båtbyggeri sitt bnr. 159. «Frøy Ocean» er av typen P28M og designet av ProGreen. Båten har en lengde på 28,70 meter og en bredde på 12,60 meter.

«Frøy Ocean» – servicebåt fra Vaagland

Vaagland Båtbyggeri overleverte tidlig i februar 2025 den nye hybride servicebåten «Frøy Ocean» til Frøy.

– Fartøyet er en effektiv og miljøvennlig servicebåt, som reduserer karbonavtrykket betydelig sammenlignet med tradisjonelle servicebåter, forteller Andreas Vatn i Frøy.

Både Frøy og rederiets kunder stiller høye krav til miljø, sikkerhet og effektivitet. Dette gjenspeiles også i rederiets investeringer i nye fartøy og teknologi. Den nye båten «Frøy Ocean» er utrustet med et av segmentets kraftigste batteripakker på 1.432 kWt.

Nybyggansvarlig i Frøy, Andreas Vatn (til v.) takker Gunnar Nordbø, daglig leder Vaagland Båtbyggeri, for samarbeidet om den nye arbeidsbåten. Foto: Frøy.

– Batteripakken gjør at både transitt og arbeidsoperasjoner i hovedsak kan gjøres på strøm. Helt fra vi begynte på designet har vi hatt en strategisk tankegang bak dette. Folk, fisk og miljø har vært i førersetet under planlegging og bygging. Vi har fokusert på støytiltak, god plassering av lugarene og gode mannskapsfasiliteter. – M/S «Frøy Ocean» er utrustet med alt moderne utstyr som trengs for serviceoppdrag mot havbruk, slik at den har blitt den beste på markedet til å utføre arbeidsoperasjonene den blir satt til, forteller Andreas Vatn, nybyggansvarlig i Frøy.

– Om bord er det åtte lugarer med ti køyeplasser. Mannskapet vil også møte høy standard når det gjelder utforming av øvrige fasiliteter om bord. Med «Frøy Ocean» har vi ikke bare bygd en båt for fremtiden som gir utslippskutt, og et kraftig verktøy for kunden, men også fremtidens fartøy for mannskapet, sier Tonje Foss, CEO i Frøy.

Helnorsk kvalitetsprodukt

Hybriden er det første som blir bygd av dette ProGreen-designet. Fartøyet er bygd i sin helhet ved Vaagland Båtbyggeri, der arbeidet har foregått under tak. Dette har sikret høy kvalitet på arbeidet hele veien. Dette er verftets bygg nr. 159.

– Vi er meget fornøyde med at dette fartøyet ble bygd i Norge og at dette har gitt ringvirkninger til mange lokale underleverandører. Båten blir tilnærmet helnorsk og kortreist. Både sluttkunde, rederi, verft, designer og leverandører av hovedutstyr og utrustning er norske. Dette viser med tydelighet at norsk verfts- og leverandørindustri fortsatt er verdensledende og konkurransedyktig, forteller Håvard Røsvik, markedssjef i Vaagland Båtbyggeri.