ASKOs elektriske og autonome fraktefartøy er ett av mange Enova-prosjekter som realiseres ved skipsverft i lavkostland. Ill.: ASKO

Kritisk til Enova-praksis

– Det er høyst problematisk at ikke Enova kan være transparent, sier Asle Strønen i bransjeforeningen Norske Skipsverft. Det er fagbladet Skipsrevyen som retter søkelyset på Enova sin tildelingspraksis.

– Det ville selvsagt absolutt være en stor fordel for oss å få vite dette. Bevilgninger fra Enova følger rederier og utstyrsleverandører til skipsverft i lavkostland og slik bygges verftene der opp til å bli enda sterkere konkurrenter til de norske skipsverftene.

– Enova har transformert seg fra å være et virkemiddel for klima- og miljøløsninger til å bli en industripolitisk aktør som støtter oppbygging av skipsverft i utlandet. Dette kan ikke være Enovas misjon og er overhodet ikke greit. Direktorat, statsråd og Storting må gå i seg selv og spørre seg om det er dette som er hensikten med støtten, sier Asle Strønen til Skipsrevyen, og det må være i den norske offentlighetens interesse og få svar på disse spørsmålene, avslutter Strønen.

Du kan lese hele artikkelen på skipsrevyen.no