Leverte første fartøy til Norwind Offshore
VARD har levert M/S «Norwind Breeze» til Norwind Offshore i Ålesund. Skipet er et Service Operation Vessel (SOV) for offshore vind.
Fartøyet ble opprinnelig bygget som et plattformforsyningsfartøy utviklet for olje- og gassmarkedet og er nå bygget om til et servicefartøy som skal operere innen fornybar energi til havvindparker
I forbindelse med dåp og overlevering 30. mai 2022, fortalte Svein Leon Aure, administrerende direktør i Norwind Offshore, at rederiet sammen med VARD har basert prosjektet på et eksisterende fartøy, og har spesifikt designet og konvertert skipet for globale service- og vedlikeholdsoperasjoner ved havvindparker. – Dette er vårt første fartøy, og vi gleder oss til å se fartøyet forlate verftet og settes i drift, sa Aure. – Den første kontrakten er allerede sikret, og «Norwind Breeze» skal være med på å utvikle en av verdens største havvindparker på den britiske kontinentalsokkelen.
Å få skipet levert i tide var svært viktig for den nyetablerte skipsrederen. Kontrakten for salg og ombygging av fartøyet ble signert i oktober 2021, samtidig som det ble signert kontrakt for design og bygging av to CSOV (Commissioning Service Operations Vessels). I april 2022 ble det signert en tilleggskontrakt for to nye skip. De nye CSOV-ene av VARD 4 19 design vil bli levert fra Vard Brattvaag og Vard Vung Tau i 2023, 2024 og 2025.
Daglig leder for forretningsområdet Offshore and Specialized Vessels i VARD, Fredrik Mordal Hessen sier: – Dette prosjektet er i tråd med VARDs strategi og satsing på fornybar energi og den grønne omstillingen. Vi har brukt vår kjernekompetanse og lange erfaring innen design og konstruksjon av avanserte fartøy for å møte Norwind Offshore sine behov i markedet. Prosjektet demonstrerer også VARDs styrke med sin helintegrerte verdikjede som sikrer innovasjonskraft og evne til å levere til rett tid.
Fartøyet har tidligere operert for olje- og gassmarkedet i Asia og Australia, og ankom Norge i november 2021 hvor den omfattende ombyggings- og utstyrsprosessen startet. VARD har i løpet av kort tid gjennomført ombyggingen hvor fartøyet har blitt utstyrt med blant annet en større og modernisert boligenhet (60 pax), og et stort batteristrømsystem for å redusere utslipp. Det er også montert en avansert midlertidig landgang, som i høst erstattes med et nytt større landgangssystem.
Dag Vikestrand som er verftdirktør ved Vard Brattvaag fortalte i forbindelse med dåpen at «Norwind Breeze» er et godt eksempel på hvordan vi kan utnytte eksisterende fartøy, bygge det om, ta ombord nytt utstyr og ny miljøvennlig teknologi, og tilpasse det til nye markeder. – Dette er sirkulær økonomi og den grønne omstillingen i praksis, sa Vikestrand.