Bnr. 552 og 553. Torghatten er Norges ledende fergeselskap. Konsernet driver 50 fergeruter med en flåte på nesten 90 fartøyer. Hovedkontoret ligger i Brønnøysund og man sysselsetter 1700 personer over hele Norge.

Oma: Kontrakt på 2 elektriske ferger

Torghatten og Oma Baatbyggeri har signert avtale om bygging av to elektrisk drevne ferger. Fartøyene bygges i sin helhet i Norge.

Fergene er i overkant av 49 meter lange, har en bredde på 13 meter og skal frakte 95 passasjerer og 28 biler. Fergene skal bygges i aluminium. Kontrakt på bygging ble signert 28. august 2024. Det er Stord-baserte Oma Baatbyggeri AS som har fått kontrakten på fartøyene som skal leveres til Torghatten i 4. kvartal 2025.

Bakgrunnen for byggekontrakten er at Torghatten og Finnmark fylkeskommune har signert en avtale som omfatter drift av to fergeruter i Finnmark. Disse nye elektriske fergene skal gå mellom Korsfjord og Nyvoll og mellom Klokkarøy og Kjerringholmen.

Redder miljøet

Daglig leder ved Oma Baatbyggeri AS, Gunnar Jan Oma, forteller at fergene utrustes med batteripakker som kan lades fra det nasjonale strømnettet. – I tillegg installeres dieselgeneratorer for «backup» (plug-in hybrid/elektrisk), sier Oma. – Fergene må oppfylle strenge miljøkrav som kraftig reduserte CO2-utslipp og mye bedre energieffektivitet.

– Den nyeste teknologien tas i bruk, noe som vil spare miljøet og samtidig øke passasjerkomforten. Fergeforbindelsene skal drives med kraft fra land, noe som skaper betydelige miljøforbedringer, reduserer CO2-utslipp og oppnår besparelser i det totale energiforbruket.

De nye fergene har en universell utforming med utmerkede sjøegenskaper og er spesialdesignet og utstyrt for å hjelpe mennesker med nedsatt funksjonsevne. Dette inkluderer fargevalg for å støtte synshemmede, induksjonssløyfesystem for å hjelpe hørselshemmede og brede korridorer og minimale høydeterskler for å lette bevegelsen for personer med fysisk funksjonshemming.

Området

Torghattens kontrakt med Finnmark fylkeskommune omfatter fergeruten Korsfjord-Nyvoll og Klokkarøy-Kjerringholmen og har en varighet på 10 år. Med disse fergene bidrar Torghatten til fornyelse og modernisering av driften av ferger i Finnmark. Finnmark fylkeskommune fremstår som innovativ med et sterkt miljøfokus og kontrakten passer godt med Torghattens mål om å være ledende innen miljøvennlig fergedrift.

Denne kontrakten styrker ytterligere miljøprofilen til Torghattens nybyggingsprogram, etter å ha investert i 14 miljøvennlige fartøy de siste 8 årene med flere på gang, noe som representerer ytterligere investeringer på over 4 milliarder kroner.

Sikrer sysselsetting

For Oma Baatbyggeri er dette byggenummer 552 og byggenummer 553, sier Gunnar Jan Oma og forklarer at dette er et fergekonsept som er videreutviklet og basert på verftets tidligere byggenummer 540 som ble levert i 2019.

Prosjektet er spennende for Oma Baatbyggeri, fordi det representerer innovasjon og videreutvikling av verfts fartøysportefølje. Oma Baatbyggeri har etter hvert fått betydelig erfaring med design og konstruksjon av elektriske hurtigbåter og bilferger. Den første hybrid-elektriske bilfergen, M/F «Kinsarvik», ble levert fra verftet i 2019.

– Når det gjelder sysselsetting er disse prosjektene veldig viktig for oss siden de vil bidra til et stabilt aktivitetsnivå frem til slutten av 2025. Videre så demonstrerer de at vi sammen med vår klynge av leverandører er konkurransedyktige sammenlignet med andre europeiske verft.

Bygges i Norge

Fartøyene bygges i sin helhet på Stord og mange lokale leverandører vil være involvert. BOS Power fra Bergen er ansvarlig for integrasjonen av det elektriske/hybride fremdriftssystemet og overvåkingssystemet om bord. Teca AS, et annet firma lokalt på Stord, er ansvarlig for den elektriske installasjonen, mens Hardangerbaserte Fjellstrand AS vil bidra med bygging av aluminiumseksjoner til prosjektet.

Også bnr. 552 og 553 blir i sin helhet bygget i Norge.

I tillegg vil en rekke andre lokale leverandører være involvert. – Det er viktig for oss som båtbygger å tenke bærekraft og i den forbindelse er det høyt fokus på kortreiste leveranser i den grad dette er mulig. Som en tommelfingerregel skaper hver jobb ved verftene fem jobber i forsyningskjeden. Sånn sett er ringvirkningene lokalt og regionalt i Norge av stor betydning, sier Gunnar Jan Oma avslutningsvis.

Torghatten er Norges ledende fergeselskap, som driver 50 fergeruter med en flåte på nesten 90 fartøyer. Torghatten har hovedkontor i Brønnøysund og sysselsetter 1700 personer over hele Norge.