Aktive på BNS' årsmøte 2025: Fra v. Hans Jørgen Fedog, flaggkommandør Stein Håvard Bergstad, kommandørkaptein Jon Inge Stensrud og Asle B. Strønen.

Opprustingen av Sjøforsvaret

Opprustingen av Sjøforsvaret var selvsagt et viktig tema på Norske Skipsverft sitt årsmøte 2025. Forsvarsdepartementet, Sjøforsvaret, Sjøforsvarsstaben og FMA Maritime Kapasiteter deltok med en betydelig delegasjon.

Det var mye gull og rake rygger å se på Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft sitt årsmøte i Bergen. Nærheten til Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern kunne absolutt speiles i konferansesalen.

Det var kommandørkaptein Jon Inge Stensrud som representerte Forsvarsdepartementet. I sitt foredrag kommenterte han Stortingets behandling av Langtidsplanen og prosessen videre fremover. Han var tydelig i forhold til hva som er vedtatt og hva som ikke er vedtatt når det gjelder anskaffelsene av de 28 standardiserte fartøyene.

Sjef FMA Maritime Kapasiteter, flaggkommandør Stein Håvard Bergstad, redegjorde grundig for hvordan Forsvarsmateriell anskaffer nytt materiell, og i hvilket omfang man avhender forsvarsmateriell.

Arbeider for norsk skipsbygging

Styret i Norske Skipsverft arbeider aktivt for norsk bygging av både standardfartøyene og fregattene. – Vi må være tydelige på at norsk bygging ikke er vedtatt, foreløpig er det en ambisjon om norsk bygging, sier Asle B. Strønen i BNS. – Og dette er ikke godt nok. Næringens egen ambisjon er at politisk myndighet vedtar norsk bygging av disse fartøyene.

Styreleder Hans Jørgen Fedog understeker betydningen av norsk bygging. – Næringen har utvilsomt nok kapasitet, skipsbyggingskompetansen er verdensledende og nasjonal skipsbygging har langt større verdi enn gjenkjøpsavtaler, poengterer han.

Meget god restkapasitet for det sivile markedet

Men – like viktig er det å påpeke at selv med norsk bygging av de 28 standardiserte fartøyene og fregattene, er det mer enn nok restkapasitet i verftsindustrien til å betjene det sivile markedet både på nybygging og service/reparasjon.

Les saken her.