Byggenummer 83 ved Myklebust Verft AS får en lengde over all på 117,00 meter. Ill. Skipsteknisk

Opsjon erklært ved Myklebust Verft

IMR-skipet til Rem Offshore får Myklebust sitt byggenummer 83 og er en opsjon etter kontrakten til bnr. 82, en ESCV til samme rederi.

Mens bnr. 82, som skal ferdigstilles i 2026, er et Energy Subsea Construction Vessel (ESCV), er bnr. 83 et Inspection, Maintenance & Repair (IMR) fartøy som skal leveres i 2027. Begge er basert på Skipsteknisk sitt ST-245 design.

Bnr. 83 vil bli utrustet med stor hangar for avanserte dypvannsoperasjoner gjennom moonpol. I tillegg vil skipet bl.a. være utstyrt med en 250 tonns kran og Dual-Fuel Methanol-motorer i kombinasjon med batteripakker. Skipet skal leveres Q2 2027.

En slik avtale har mange positive sider ved seg og gir blant annet lenger ordrehorisont og kontinuitet for verftet. Historisk er dette den største enkeltkontrakten for Myklebust Verft. De regionale og nasjonale ringvirkningene vil bli betydelige.

Erfaring og samarbeid 

Leiv Sindre Muren, CEO ved Myklebust Verft, trekker frem verftets kompetanse og det tette samarbeidet med den maritime klyngen på Nordvestlandet som sentrale suksessfaktorer for et slik prosjekt.

Leiv Sindre Muren, CEO Myklebust Verft, har med bnr. 83 landet opsjonen etter bnr. 82. Med 83 følger det nok en opsjon.

– Vi setter stor pris på tilliten fra Rem Offshore og gleder oss til å kunne levere nok et avansert skip til rederiet. Prosjektet drar nytte av vår erfaring med bygging og konvertering av denne type tonnasje og involverer i tillegg til egen kompetanse, en rekke dyktige leverandører i nærområdet. Godt samarbeid med involverte aktører er avgjørende for å lykkes.

Gjennom en langsiktig avtale mellom Rem Offshore og DeepOcean er skipet sikret oppdrag som inkluderer en åtteårig vedlikeholdsavtale med Equinor.

– Det er gledelig for oss å nok en gang kontrahere med Myklebust. Verftet er godt i gang med bygging av første skip, og vi har tillit til at verftet vil levere høy standard og god kvalitet på et viktig prosjekt som dette, sier Lars Conradi Andersen, CEO i Rem Offshore.

Det står igjen enkelte detaljer før avtalen mellom verftet og rederiet er effektiv, en avtale som blant annet inkluderer opsjon på ytterligere et skip.