Sanksjonsrisiko for norsk skipsbygging

Sanksjoner er tiltagende aktuelt i skipsbygging. Wikborg Rein delte et webinar med Norske Skipsverft.

For verftene er temaet hyperaktuelt ved valg av skrogverft med potensielle forbindelser til Russland. Wikborg Rein Advokatfirma arrangerte et webinar om temaet. – Svært opplysende, kommenterer Asle Strønen, daglig leder i Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft.

Tilbakemeldingene er at møtet var matnyttig og konkret i forhold til problemstillinger norsk verftsindustri kan støte på. Sanksjonsrisiko ved bygging i utlandet omfatter ikke bare skrogbygging, men også det å kontrahere nybygg i utlandet.

Et eksempel er ansvaret man kan komme i hvis det benyttes russiske jern- og stålprodukter i prosjektet, selv om byggingen fysisk gjøres i et annet land enn Russland. Utsteder USA sekundærsanksjoner mot verft som bygger skip for russiske kunder, vil det få svært omfattende konsekvenser for verftet. Krisescenario – sanksjonert verft med skrog under bygging for norsk kunde.

Andre «cases» var service-oppdrag på det som omtales som skyggeflåten.

Medlemsverft som ønsker kopi av presentasjonen kan kontakte sekretariatet i Norske Skipsverft.