Sletta Verft med kontrakt på stort frakte- og servicefartøy
FSV Group og Sletta Verft har inngått kontrakt på bygging av et nytt 27 meter frakte- og servicefartøy. Fartøyet er et søsterskip av bygg nr. 183 som ble kontrahert i september 2019 med avtalt levering i oktober 2020. Dette nye fartøyet, bygg nr. 186, skal leveres i mai 2021.
Byggenummer 186 er den 3. nybyggingskontrakten Sletta Verft AS inngår i januar 2020. Verftet har med andre ord fått en flying start på nyåret.
Fartøyet, som er spesielt utviklet for frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. I det nye fartøydesignet er det lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for sikre og effektive operasjoner om bord.
FSV Group ble etablert i Molde i 2011. Selskapet strategi har mål om en kraftig vekst av flåten som i dag består av 11 spesialfartøy inklusiv en lekter, som driftes og leies ut til ulike operasjoner som sleping, frakt, bistand til installasjon og inspeksjon av oppdrettsanlegg, samt ROV- og subsea-oppdrag. Selskapet har i tillegg leid inn servicefartøy fra andre servicebåtrederi for å håndtere en økende oppdragsmengde.
Styreleder i FSV Group, Per Olav Myrstad, sier: «FSV har en ambisjon om å være blant de ledende aktørene innen markedet for servicefartøy og spesielt innenfor segmentene med de tyngste arbeidsoppgavene. Sletta Verft er et veldrevet skipsverft med en imponerende referanseliste. De har vist at de kan levere på kvalitet, pris og tid, og er derfor en god avtalepartner for FSV».
Arild Aasmyr, daglig leder i FSV Group sier: «FSV opplever vekst og økt etterspørsel og bygger derfor nå enda et fartøy som vil håndtere komplekse og krevende oppdrag på en mer trygg og effektiv måte. Jeg tror dette fartøyet i kombinasjon med dyktige ansatte vil bidra til en videre positiv utvikling for selskapet. Vi tar i bruk ny og miljøvennlig teknologi, og som alltid i FSV har vi fokus på gode og sikre tekniske løsninger for de som arbeider på dekk. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav vil vi søke om ENOVA-tilskudd for å få installert diesel-elektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en batteripakke. Dette vil være den største batteripakken installert på et større servicefartøy i havbruksnæringen.»
Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft sier: «Det er veldig hyggelig å få kunne bygge enda et fartøy for FSV Group. Vi setter stor pris på at de velger å bygge lokalt, og benytte seg av vår skipsbyggingskompetanse. Sletta Verft har bygd opp en betydelig kompetanse innen havbruk og teknologi som våre kunder setter pris på. Vi ser fram til å levere enda et avansert servicefartøy til FSV Group.»