En stor dag: Reder og CEO i Sølvtrans Rederi AS Roger Halsebakk, (til v.) og verftsdirektør Inge-Jonny Hide signerer byggekontrakten til Myklebust Verft AS.

Sølvtrans kontraherer brønnbåt ved Myklebust Verft

– En svært viktig kontrakt. Slik beskriver verftsdirektør Inge-Jonny Hide kontrakten som Myklebust Verft AS inngikk med Sølvtrans Rederi AS den 19. juni 2019.

Ferskt er også designbenevnelsen på fartøyet: Kongsberg NVC 389. Som mange er kjent med ble det anerkjente skipsdesignselskapet Nordvestconsult oppkjøpt av Ulstein-gruppen tilbake i 2002. Senere hen gikk den delen av Ulstein, inklusiv NVC, inn i Rolls-Royce sin selskapsportefølje og denne våren ble Kongsberg-gruppen ny eier – og dermed har dette brønnbåtdesignet benevnelsen Kongsberg NVC 389.

Nok om det. Verftsdirektør Inge-Jonny Hide beskriver 19. juni 2019 som en fantastisk dag. – At Sølvtrans, verdens største brønnbåtrederi, igjen velger å bygge ny båt ved Myklebust Verft er en stor tillitserklæring, sier Hide og forteller at verftet jakter på prosjekt med flest mulig kjente faktorer for å redusere risikoaspektet i skipsbyggingen. – Derfor er det ekstra godt nytt for oss at Sølvtrans kommer tilbake, og at vi kjenner både kunden, designet og teknologien i prosjektet godt.

Byggenummer 75 ved Myklebust Verft har designbenevnelsen Kongsberg NVC 389 og er en videreutvikling at de to foregående brønnbåtene som verftet bygget for Sølvtrans.

Nybygget skal leveres i mars 2021 og er byggenummer 75 ved verftet. Sammenlignet med de to andre brønnbåtene verftet leverte til Sølvtrans, er lastekapasiteten øket fra 3200 m3 til 4000 m3. Hide forteller at dette er oppnådd ved å forlenge skroglengden med 7,20 meter. Det er det tyrkiske verftet Hat-San som skal bygge skroget.

Roger Halsebakk som er reder og adm.dir. i Sølvtrans forteller at man har svært gode erfaringer med «Ronja Ocean» og «Ronja Diamond» som begge er bygget ved Myklebust Verft. Han synes også at det er svært hyggelig å kunne bygge ved verftet i Sande kommune hvor rederiet har sine røtter.