Verftskonferansen 2021: «Vil bygge orlogsskibe i Danmark»
I dag åpner Verftskonferansen igjen, etter langvarig Corona-tørke. Og Marinens stolthet(!) KNM Maud måtte igjen gå til kai – denne gang i England.
Mer om havariet til KNM Maud lenger nede i artikkelen. Først meldingen fra den danske regjeringen om at Søværnets nye orlogsskipe (for en herlig benevnelse) i fremtiden både skal designes og bygges i Danmark. Dette er det forsvarsminister Trine Bramsen og forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen, som slår fast i en fellesuttalelse til Avisen Danmark. Vi siterer:
«Når Søværnet i fremtiden skal have nye orlogsskibe, så skal de både designes og ikke mindst også bygges i Danmark. Sådan lyder det nu fra Forsvarsminister Trine Bramsen.
Når Søværnet i fremtiden skal have nye orlogsskibe, så skal de både designes og ikke mindst også bygges i Danmark. Det skriver forsvarsminister Trine Bramsen og forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen, i et fælles debatindlæg i Avisen Danmark.
– Det vil først og fremmest være til gavn for Danmarks sikkerhed, at vi selv er i stand til at bygge vores egne skibe i tilfælde af krisetider. Men det vil også gavne vores industri, danske arbejdspladser og vores evne som søfartsnation. For os hænger danske sikkerhedsinteresser og gode, danske arbejdspladser i Produktionsdanmark uløseligt sammen, lyder det blandt andet i debatindlægget.»
Hele debattinnlegget er tilgjengelig her.
KNM Maud
Vår nasjonale marine valgte det koreanske verftet Daewoo (hvem husker ikke de artige Daewoo-bilene som i en periode ble solgt her i Norge) til å bygge logistikkskipet KNM Maud, problemene tårnet seg opp under byggingen inklusiv diskutabel kvalitet, lange forsinkelser og, ikke minst, problemer med gjenkjøpsforpliktelsene.
Teknisk Ukeblad sin artikkel om Mauds avbrutte Nato-oppdrag kan du lese her.